vineri, 20 noiembrie 2009

Armonii Algonquine




In ultimul  timp a intervenit o schimbare in felul in care privesc peisajul din jurul meu.

De unde pana acum am fost mai mult acordata pe unda escapadelor citadine – cladiri in geamuri si unghiuri care oglindesc cerul, trotoarele si reclame +  conversatie in autobuz, carti si decoruri in vitrina, etc., recent am inceput sa percep alte tonalitati.

Un murmur indepartat mi-a atras atentia, adus de fosnetul frunzelor de artar, de  oglinda tulburata de valuri marunte deasupra lacurilor si insulelor  acoperite de pini  din vastitatea padurilor din parcul Algonquin.

Acest murmur e susurul plin de armonie al cuvintelor de origine nativa pe care le descopar, acunse, ca un cifru mirific in intregul univers care ma inconjoara. Ontario. Chicoutimi. Ottawa.Toronto.Manitoba. Quebec. Canada – doar cateva exemple, cele mai cunoscute poate, de cuvinte de origina nativa care sant explicate aici.

Am gasit o resursa pe internet  care contine cateva linkuri despre limbile native, inclusiv cateva harti utile.
Am inceput cu  paginile din dialectul Algonquin, atrasa de inefabilul mister de care e inconjurat parcul Algonquin.

Cuvantul Algonquin – citand sursele de aici - este probabil derivat din cuvintele de orgine Micmac algoomeaking, or algoomaking, care s-ar traduce  prin "la locul in care strapungem pesti si tipari cu sulita (din virful unui canoe)".

Dupa ce am parcurs pe fuga paginile despre cuvinte algonquine, mi s-au parut extrem de interesante si cuvintele in limba Cree , irocheza (Iroquois) si cele in limba mohicana (Mohawk).

Un cuvant pe care l-am retinut e cuvantul « niska » care inseamna « gasca » in limba Cree. Am gasit aici o alta resursa de cuvinte Cree in care am aflat denumirea in Cree a sunetelor scoase de gasca « niska otepwewin ».
Despre frumusetea sugestiva a cuvantului  « niska » am scris cateva randuri aici si aici. Intentionez sa mai scriu despre cuvinte, locuri si armonii Algonquine de foarte multe ori.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna