marți, 3 noiembrie 2009

Inuksuk, Inukshuk si Inunnguaq

Inuksuk, Inukshuk sant doua variatii fonetice ale aceluiasi cuvint.
O imagine si o descriere in limba engleza care mi s-au parut vrednice de o « vizita » se gasesc aici.

Un inukshuk e un esafodaj de pietre si un artifact cultural din aria de iradiere a civilizatiei Inuit din nord, de langa pol. Adeseori inukshuk-ul are rolul de a indica un drum, o directie de navigatie sau un loc de respect.

Un inunnguaq  este un inukshuk in forma de om, dar fara figura. Imaginea stilizata a unui inunnguaq creata de Elena Rivera MacGregor a fost adoptata ca logo pentru Jocurile Olimpice de Iarna de la Vancouver 2010.

As vrea sa vorbesc despre experienta mea si de modul in care eu comunic cu inushuk-i, care de multi ani mi s-au strecurat in sange si au devenit un profund reper personal.
Un arhetip.

Am intalnit numerosi inukshuk-i in parcuri, in magazine de cadouri, in gradinele vecinilor, din diferite materiale si culori.

Pe drumul Montreal Toronto, pe  soseaua 401, inainte de intrarea in Kingston se afla un inukshuk micut, de granit roz, care se balanseaza pe dale de piatra chiar la marginea drumului, suspendat pe stanci de granit cam la doi metri deasupra solului intr-o portiune banala de sosea.

De fiecare data cand il zaresc, am senzatia ca inukshuk-ul ma priveste drept in ochi si imi arata drumul cu curizitate si bucurie, intrigat, de parca ar vrea sa ma intrebe « Tu cine esti, ca nu te-am mai vazut pe aici? «  « Dar uite, ia-o pe aici !».

Si asta chiar ca mi se pare o  intrebare buna : chiar, cine sant eu?

Inuksuk, Inukshuk, Inunnguaq.

Un comentariu:

  1. ai dreptate,chiar seamănă:)
    sunt, profund, încîntată
    cum ştim 'nimic nu-i întîmplător'

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna