luni, 3 mai 2010

Ilustrata din Besançon

Mi s-a intamplat un lucru ciudat. 

Intr-o lume plina de e-mail-uri, postinguri pe Facebook, bloguri, twitter, etc. -  am primit o ilustrata din Franta, din orasul Besançon.

O ilustrata scrisa de mana – un gest aproape desuet in lumea in care incepem sa ne strecuram, incet-incet intr-un univers de  internet – o lume virtuala intr-un viitor virtual. 


Un gest de galantuomo, parca din alt secol, pe care l-am apreciat. 

Autorul mesajului imi scrie despre perspectiva muntilor Jura pe care a admirat-o si despre romanul lui Stendhal – Rosu si negru – a carui lectura i-a dat prima perspectiva asupra orasului.

Cum e putin probabil ca voi ajunge vreodata in Besançon, m-am gandit sa raspund la randul meu cu o ‘ilustrata’ facuta din versurile a doi poeti care au trait si au scris in Besançon :

Din – Aparitie (Apparition) de Stephane Mallarmé (1842-1898):

"Si am crezut la randul meu ca vad zana cu palarie
facuta din transparenta
care odinioara, trecea prin somnul meu de copil rasfatat
lasand din mainile ei
sa ninga buchete albe de stele parfumate."

Din Cimitrul Marin (Le cimitière marin) de  Paul Valéry (1871- 1945):

"Da! Marea enorma, plina de deliruri,
piele de pantera si hlamida gaurita
de mii si mii de idoli de soare
Hidra absoluta, beata de pielea ta albastra. "


Cu drag,

     Irina.

5 comentarii:

  1. si eu ma bucur de cate ori primesc corespondenta prin posta, scrisa de mana; o bucatica din sufletul celui care trimite ramane imprimata ca o mica opera de arta. frumoasa postare!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sigur versurile se vor ridica la aceeasi simtire ca si vederea.
    E o bucurie sa petrunzi in versurile poeziei "Aparitie".Cat sunt de frumoase!

    RăspundețiȘtergere
  3. cat de frumoase par toate acele lucruri parca apuse de demult

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce bine se potrivesc aceste poezii cu Besanconul medieval din "rosu si negru". Ca si cum le-ar fi scris Julien Sorel, care a primit "buchete albe de stele parfumate" de la aparatoru lui, M. Pirard, si care a suferit de mai multe "hidre", beate de "pielea [lui] albastra". Versurile lui Mallarmé arata visurile si ambitile lui Julien, pe cand cele lui Valéry descriu opozitia acestor ambitii, si lupta pentru existensa dusa de Julien in Besancon.

    RăspundețiȘtergere
  5. Iustin - extrem de interesanta aceasta comparatie!

    O analogie plina de imaginatie.

    Multumesc

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna