marți, 4 mai 2010

Patrick Poivre D’Arvor – "Moartea lui Don Juan"


Un roman insolit, publicat de Patrick Poivre D’Arvor (cunoscuta personalitate a vietii culturale franceze) in 2004, roman care isi prinde cititorul, ca o insecta atrasa de o flacara de lumanare, in mreaja paginilor.

Dupa ce am parcurs primele pagini, create de autor cu multa imaginatie, intr-o stare pe care as caracteriza-o ca noirceur de l’âme – melancolie si durere profunda - am continuat captivata de tonul de roman confesional, de eleganta si fluiditatea stilului.  Sincer vorbind, am continuat mai ales manata de curiozitatea pe care mi-a starnit-o personajul principal.

Personajul principal al romanului – Victor Parker - este obsedat de viata si personalitatea lui Byron


In cuvintele lui Victor : « Pentru fiecare act din viata mea – sau aproape – Byron imi servea de ghid » (pagina 88). Titlul romanului, de altfel,  e o referinta la poemul cu acelasi nume de Byron.

Prinsa in miscarea de pendul a romanului intre cele doua caractere – naratorul/Victor si Lord Byron – am continuat sa intorc pagina dupa pagina. N-am fost dezamagita – dimpotriva. 

Turnura de evenimente si starile de suflet descrise au continuat intr-un crescendo, culminand  cu un moment incitant al romanului, in care lui Victor, printr-o sir de evenimente (plauzibile) i se face o grefa/transplant de creier. 

Creierul grefat (si perfect conservat) ii apartine - cui altcuiva? - lui Byron.

Am aflat/mi-am reamintit detalii interesante despre Byron, citind acest roman. "In 1817, Byron a parcurs inot cei sase kilometri care separa palatul Guiccioli, situat pe Canal Grande de plaja de la Lido. " (pagina 52).

In incheierea acestui post, un fragment din "Childe Harold’s Pilgrimage" (Pelerinajul lui Childe Harold) de Byron pe care il redau in traducere libera:


Childe Harold's Pilgrimage -CXVI

Muschiul ce acopera fantana ta e inca presarat
cu stropi de apa din Campiile Elizee.
Faţa izvorului pazit de stanci, fara vreun rid crestat de timp,
reflecta geniul cu ochi blanzi al locului
ale carui margini salbatice si verzi nu mai sugruma
opere de arta. 

Undele delicate nu trebuie sa mai doarma
prizoniere in marmura, involburandu-se de la baza statuii, in sus,
intr-un un salt lejer
pana cand paraul se revarsa peste ferigi, flori si
viţe de iedera, in culoare.

6 comentarii:

  1. Buna dimineata, Irina!

    La multi ani!!

    Stiai ca astazi ,in calendarul ortodox este " Sf. Mare Mucenic Irina?
    Imi petrec inceputul zilei in balcon, printre flori. Astazi am baut cafeaua citindu-te.
    M-am minunat si mi-am inchipuit curgerea neintrerupta a izvorului, neatins de timpul lacom- 'ferigi, flori si vite de iedera, in culoare'.Este minunata lumea gandurilor lui Byron, transpusa in trairile tale!p.s. Nu stiu de ce , m-a dus gandul la imaginea finala a romanului" Gran Canaria'- poate pentru aceeasi stare de contopire calma cu un parfum mereu asteptat..
    Mii de multumiri!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ei, da, PPDA, mare eleganta, mare clasa si multa modestie... un penel croit dupa personalitatea autorului...

    RăspundețiȘtergere
  3. Am trecut sa te salut si sa te felicit pentru lucrurile frumoase pe care le aduci.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna draga Gina, multumesc foarte mult pentru ganduri...stiam desigur de aceasta sarbatoare oarecum secreta ...nu multa lume stie de ea. La fel ma bucura si senzatia unui moment pe care il simt si eu - cafea in balcon, intr-o primavara probabil imbalsamata si plina de soare. N-am citit Gran Canaria - marturisesc. La noi a plouat, e cand rece, cand umed si cald, infloresc pomii si miroase a liliac batut. In rest cafea si stress. Cu drag,

    irina

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna Karla - multumesc de mesaj! Astazi chiar ma gandeam la doua carti pe care le-am citit recent - cea de PPDA de mai sus si alta de Jean D'Ormesson care au ceva in comun: eleganta, sobrietate si claritate in expresie, care vine din faptul ca acesti doi scriitori gasesc usor si simplu le mot juste' - ca sa folosesc titlul unei poezii din cartea de Ciaran Carson, din postul precedent.

    Usor si simplu - e un dar pe care mi-l doresc si mie si il doresc tuturor.

    Te mai astept aici.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna Denisia - si eu apreciez blogul tau.

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna