marți, 26 octombrie 2010

David Solway, experimente literare si poezia lui Andreas Karavis


Poetul canadian David Solway este autorul a doua carti interesante: “Saracen Island – The Poetry of Andreas Karavis” (Insula Saracen si poezia lui Andreas Karavis) si “An Andreas Karavis Companion” (Un indrumar despre Andreas Karavis).

Insula Saracen si poezia lui Andreas Karavis include fotografia lui Andreas Karavis, note despre ortografie si punctuatie, o introducere (in care apare si o biografie a celebrului poet grec), consideratiii despre atmosfera ‘cicladica’ a poeziei lui Andreas Karavis, si o selectie din poemele lui Karavis, compusa in principal din poeme  din ciclurile  Poeme albe si Maestrii visului (din care face parte si poemul Insula Saracen).

Un citat din Insula Saracen:

“O singura lovitura
din vasla de carbon a soarelui
l-a lasat infipt intre valuri,
un dragon in sectiune
transformandu-se incet in piatra”

Finalul volumului include si cateva note explicative despre poezia lui Karavis din care traduc un exemplu:

"Karavis percepe Insula Saracen ca o corectie a poeziei Mythistorema care este cladita pe arhetipul calatoriei. “Seferis era prea constient de originea lui greaca” mi-a spus Karavis intr-o conversatie, “ca sa poata sa inteleaga ca aceasta calatorie devine inexistenta pentru noi”."

Un indrumar despre Andreas Karavis include, din nou, fotografia lui Karavis, o introducere, note din carnetele poetului grec, reproduceri din articole de critica literara, scrisori, fragmente de poezii, interviuri, corespondenta intre Karavis si Solway si eseuri despre poezia lui Karavis.

La prima vedere aceste doua carti par sa aiba scopul de a popularize opera si personalitatea, destul de colorata de altfel, a poetului grec. Ambele carti constituie o lectura deosebit de agreabila.

Dar partea cea mai interesanta este urmatoarea: poetul Andreas Karavis a carui biografie si opera e reconstutita cu minutie in aceste doua carti nu exista in realitate. Andreas Karavis, biografia romantata, fragmentele critice, poezia, si, sa nu uit, fotografia poetului, sant toate inventate/create de David Solway.

Am incercat un sentiment de delectare in momentul in care, dupa ce am  citit pe nerasuflate Un indrumar despre Andreas Karavis, si am cautat numele lui Andreas Karavis la google ca sa aflu mai multe amanunte despre poetul grec, am realizat ca e vorba de o farsa literara. 

O farsa careia i-am cauzut si eu prada, in completa naivitate, dar al carei rezultat a fost o  surpriza si o redescoperita bucurie de cititor, printre rasete  -
Andreas Karavis imi devenise deja un personaj apropiat.

Un personaj jumatate fictiune, jumatate gluma – si in totalitate o realizare literara greu de uitat.

4 comentarii:

  1. Bună dimineața , Irina!
    Îmi încep ziua cu ” farsa”!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca un nou curent artistic e pe cale de a se naste... un soi de "arta imaginara", n-as sti care e termenul exact.

    La fel cum Solway a inventat un poet si a creat o lume imaginara in jurul sau (à propos, Saracen Island ar putea insemna "insula sarazinilor"?), exista din ce ce mai des acest obicei, in toate sferele artistice...
    Cineasti creeaza documentare imaginare, care povestesc la timpul trecut, cum a inundat Sena Parisul in anul 2014 (un exemplu).

    in muzica: a se vedea compozitia lui Etienne Perruchon, "Dogora". E un soi de cantata-concert pentru corala si orchestra simfonica, in care totul e inventat de la zero: un popor, o istorie, limba vorbita de acest popor imaginar (dogorienii), muzica populara...
    Bulversant...

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Gina...ma bucur ca treci pe aici...doar o poveste despre cum am cazut si eu in plasa acestei curse literare...si mi-a si placut.

    RăspundețiȘtergere
  4. Servus Karla...arta imaginara....hmm...perfect...e un titlu de post de blog aici!. Ma bucur de toate noutatile artistice de care imi scrii aici, e prima data cand aud de ele (suspin). Am citit ca e o expozitie Monet la Grand Palais...alta ocazie ratata in ceea ce ma priveste.

    Numai bine...

    cu prietenie

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna