sâmbătă, 1 ianuarie 2011

Calaret, si despre sculpturile lui David Robinson


Arta sculptorului canadian David Robinson (n. 1964) a constituit o alta revelatie pentru mine la Art Toronto 2010.

M-am apropiat de spatiul in care se aflau creatiile lui, atrasa de statuia Equestrian (calaret) - 2009 - opera de arta care va deveni, cred, o sculptura de referinta in istoria artei contemporane.  

Primul lucru pe care l-am observat a fost calaretul: un ins hieratic, prizonier intr-o nacela, a carui postura m-a dus cu gandul la sculpturi sumeriene.

Apoi calul -pe care l-am perceput ca o creatura ranita, disperata - ancorat pe copite si picioare gigantice. 



Dar gatul calului? Ce sugereaza? Mi s-a parut ca aici se afla cheia simbolica a sculpturii, pentru ca daca unele elemente le-am putut cat de cat descifra, aici m-am poticnit.

Gatul calului imi pare o ramificatie marina, un gat de creatura amfibie, care e gata sa inoate, o adaptare la un mediu non-terestru. O adaptare la mediul visului - poate - &  al subconstientului. 




David Robinson are un web site extrem de bine structurat, la:  http://www.robinsonstudio.com/ unde creatiile lui pot fi vizualizate in detaliu (optiunile pe meniul din stanga) si unde la sectiunea 'resurse' apar comentarii ale artistului din care preiau aici cateva randuri despre Calaret (Equestrian):

"Interoghez frecvent relatia dificila dintre om si animal atunci cand ei strabat imaginatia - un leitmotif  pregnant in cautarea unei povesti interesante."

(I periodically inquire after this troubled partnership of man and beast as they wander the imagination - a vivid motif in search of a better story. )

Tematica suprinzatoare, materialele si tehnica diversificata contribuie si ele la efectul pe care creatiile lui David Robinson le au asupra privitorului. 

 

In cuvintele autorului:
"Mi se pare ca sculpturile  mele sant, inainte de toate, manifestari ale unor vise nelinistite traite cu ochi deschisi; narative intregi si pulverizate, imagini, idei, toate distilate de trecerea timpului si de rezistenta materiei."

 It seems to me that my sculptures, before they are anything else, are manifestations of  fitful waking dreams;  narratives  whole and smashed,  images, ideas, all distilled through the passage of time and the particular resistance of matter.

6 comentarii:

  1. Irina,

    Vizitele mele pe blogul tău sunt niște provocări extraordinare!
    Eu privesc sculptura ca un tot.M-am gândit că în basmele noastre, deseori calul îl conduce pe călăreț către alte tărâmuri, fie spre măruntaiele pământului, fie pe fundul mărilor. Aceste călătorii inițiatice au ca scop luminarea- calul este mai înțelept.De multe ori , el este cel care are soluții pentru marile încercări.
    În cazul de față, cele două ființe sunt legate una de alta, calul pare a-l ”poseda” pe călăreț, ca-ntr-o alegorie a galopului într-o altă lume.
    Să-mi scuzi felul copilăresc în care am încercat să-mi spun părerea....

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Gina!

    Sant convinsa ca interpretarea ta e mult mai aproape de adevarul sculpturii si iata de ce:

    -intr-adevar, calaretul si calul sant 'una' si calaretul e practic la 'voia' calului care-l poarta unde vrea el....imi place termenul 'poseda' - exact, in acest context.

    - din notele autorului pe web site-ul lui si din comentariile citite pe pagina de resurse la
    http://www.robinsonstudio.com/
    observ ca sculptura lui David Robinson e perceputa ca avand o componenta asociata cu mitul, cu naratiuni mitice - si comparatia superba pe care o faci cu basmele romanesti - cred ca e un indiciu pentru felul in care caracterul universal al miturilor se rasfrange, omniprezent, in arta.

    -a treia componenta - si ea esentiala - initierea, care mie mi-a scapat, e de asemenea cred o caracteristica a sculpturii de care vorbim. David Robinson spune "in cautarea unei povesti mai interesante"...si as zice ca acesta e un argument pentru nota de 'introducere' intr-un alt tarm.

    Un taram al imaginatiei.

    Te astept cu multa placere si cat mai curand!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu pot sa nu observ si ce coada anormal de scurta are calul :)) Prefer sa cred ca mai degraba calul ii cauta o cale de "scapare/salvare" calaretului intr-o alta lume, mai buna :)) Oare in cate povesti soarta calaretului e salvata de calul sau? Mai adanc de atat nu pot sonda in a doua zi a Noului An.

    RăspundețiȘtergere
  4. Interesanta perspectiva Alina, in ton cu "o alta lume, mai buna" - la inceput de An Nou.

    O lume in care sper sa ne inatalnim cat mai des.

    La Multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  5. @Alina,
    ”Harap-Alb”, ”Tinerețe fără bătrânețe„, ”Toma Alimoș„9 baladă populară)...

    RăspundețiȘtergere
  6. Gina, imi pare bine ca mi-ai amintit de Toma Alimos.

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna