vineri, 4 februarie 2011

Interval orfic

Sant convinsa ca poezia are definit, in regulile ei nescrise, un interval orfic, un fel de cifru armonic, similar poate cu ritmul pe care ni-l cere media/proportia de aur (1.61803399) investigata de artisti si matematicieni.
 
 Acest interval asezat inauntrul unui poem e cel ce naste senzatia difuza de placere, eliberare si reinnoire pe care ne-o dau cateva cuvinte bine potrivite.

"Cand insusi glasul gandurilor tace,
Ma-ngana cantul unei dulci evlavii —
Atunci te chem; cantarea-mi asculta-vei?
Din neguri reci plutind te vei desface?

          Mihai Eminescu - Sonete III

L-am numit orfic, fireste, dupa numele lui Orfeu, ale carui melodioase poezii aveau puterea sa imblanzeasca fiarele, sa intoarca raurile in matca si sa invinga ademenitoarele coruri de sirene. 

"Carnea e trista, si vai am citit toate cartile.
Sa fugi, sa fugi departe. Presimt ca toate pasarile sant bete
de existenta in spuma necunoscuta a cerului"

          Stéphane Mallarmé - Briza marina.

E un interval adancit in catharsis, in suferinta celui care scrie sau a celui care citeste, si din ale carei gheare scapam prin cateva versuri:  Orfeu a coborat in infern, doar pentru a o pierde din nou pe Euridice. Cu o singura privire peste umar.  

"Era întuneric. Ploaia bătea departe, afară.
Şi mă durea mâna ca o ghiară
Neputincioasă să se strângă
Şi m-am silit să scriu cu unghiile de la mâna stângă."
         
      Tudor Arghezi - Flori de mucigai

Si cum, in pofida convingerii mele, nu am argumente concrete, ma opresc aici.

4 comentarii:

  1. Vin și eu cu o propunere, Irina- Alexandru Macedonski, Noapte de mai-
    ”O! feerie a naturii, vindecătoare de nevroze,
    Ce ne-mbuneşti fără ştiinţă şi ne mângâi fără să vrem,
    Regret suprem al fiecărui, desfăşură-te în splendoare
    În aer cu parfum de roze şi cântec de privighetoare.
    Veniţi, privighetoarea cântă în aeru-mbătat de roze”.

    RăspundețiȘtergere
  2. Când a venit Luana în Zona de Curbură i-a învăţat pe localnici de toate , printre care să descifreze , după sunetul trimis din adânc, la ce distanţă se află cuibarul de chihlimbar. Dacă dăm un număr pentru puterea unui sunet şi , după cum se cuvine, un alt număr pentru puterea ecoului, valoarea raportului celor două măsuri este celebrul număr Phi. „ Cifrul de armonie“ al unui vers însumează : sunet , idee şi acel fluid indefinibil care mă face – pe mine cititorul – să cobor ştacheta semeţiei. Evenimentul banal înfăşurat în aura zicerii de înalt meşterşug – devine epopee. Peste creatorii de excepţie, precum cei din miniantologia dumneavoastră, zeii au suflat cu bunăvoinţă harul înlănţuirii cuvintelor. Raportul dintre suferinţă - creator şi suferinţă – cititor are aceiaşi valoare de Aur: Phi.
    Să fie numai bine !

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna dimineata Gina.

    Da, MAcedonski,de acord. Si:

    De roze e beată grădina
    Cu tot ce se află imprejur
    E beat si cerescul azur,
    Si zizâie, beată, albina.

    Si nu numai atat!

    RăspundețiȘtergere
  4. Dl Rotaru:

    Imi place mult geometria pe care o invocati:

    "Raportul dintre suferinţă - creator şi suferinţă – cititor are aceiaşi valoare de Aur: Phi."

    Nu stiu cata validitate are in termeni pitagoreici, dar, mi se pare originala, acolo la locul ei, prin muzica sferelor!

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna