miercuri, 30 martie 2011

Despre e-carti si fiefuri pierdute

E-cartile (carti electronice)  fireste nu mai sant demult o noutate.

In ultima vreme am inceput si eu sa imi schimb parerea despre e-carti si sa renunt de voie - de nevoie - mai mult de nevoie - la pareri infiefate in ceea ce a reprezentat pentru mine experienta cititului.

Fieful pierdut

Lectura unei carti - o intamplare simultan intelectuala si senzoriala - aproape erotica: fosnet de pagini, izul paginilor si al cernelii, etc...


Realitatea

Tot mai multi trecatori, pasageri in metrou si autobuze, insi la cafenele cufundati in lectura de pe o e-carte sau pe iPad/tableta: un dreptunghi gri si subtire, cu ecran, in care inoata, de zor, texte. 

Am 'rasfoit' si eu un astfel de "cititor" la o librarie Indigo, nu pot sa spun ca mi-a captivat imaginatia dar iata ce mi-a schimbat parerea: relatarea unei cunostiinte despre cum foloseste o e-carte:

- poate sa incarce pe e-carte carti de la bibioteca publica ( fara mers la biblioteca, cautat la raft, dus cartile inapoi - care la urma urmei e si asta o alta placere la care renunti)
- incarca pe e-carte alte documente/file  in format pdf (de pe calculator) pe care face comentarii, anoteaza si gata, a revizuit o lucrare
- incarca multe carti inainte sa plece in vacanta, carti care altfel i-ar umple un geamantan pe avion. Cartea pe care o citeste acum are 900 de pagini, toate inghesuite in dreptunghiul gri care incape in geanta. 
- incarca ziare pe care le citeste pe acelasi ubicuu patrat. 


A doua realitate 

A doua realitate este ca totul devine 'mobil', in stanga si in dreapta, toata lumea e cu ochii pe ecranul unui 'ceva' minuscul pe care citeste, rasfoieste, asculta, incarca de pe internet, etc. 
Experienta cititului se schimba. Mediul e mesajul.

Sau nu? 

6 comentarii:

  1. Imi place tare mult tema pe care-ai abordat-o. Si cand citesc imi place sa simt in mana cartea, sa o parcurg dand pagina dupa pagina... Cartile fizice sunt obiecte de care te atasezi, care imbatranesc odata cu tine :) Dar am descoperit la randul meu binefacerile cartilor electronice, mai ales cand plec in vacanta sau sunt la drum lung si-mi doresc un moment de relaxare. Dar au si ele limitarile lor, pentru ca nu toate au fost copiate electronic si e posibil sa cauti titluri pe care nu le gasesti inca in bibliotecile electronice.
    Cum e mai bine? Orice fel in care cartile ajung sa fie citite este ok. In fond, nu se schimba nimic din ceea ce e scris.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Alina:
    E destul de greu sa accepti ca idila pe care o avem cu cartile in forma 'clasica' se duce incet incet de rapa. Ooof.

    Imi place la cartile in format pdf ca pot foarte usor sa gasesc anumite pasaje. N-am inca o carte E-book dar incerc incet incet sa ma conving pe mine insami de diversele ei avantaje...:o)...

    RăspundețiȘtergere
  3. Madalina: ne place nu ne place asta e situatia....:o)... Si cred ca urmeaza probabil noi si nebanuite (cel putin de mine) metamorfoze ale modului de editare digitala.

    Continutul vrand nevrand taras grapis, va fi modelat de acest mod de transmisie.

    Un weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
  4. Irina,
    Mi-a povestit o fostă elevă câte ceva, cred că sunt cam conservatoare, dar, niciodată n-o să spun„niciodată„..

    RăspundețiȘtergere
  5. ...Nici eu Gina....desi e cam greu sa ma las convinsa in acest moment cel putin....:o)...

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna