vineri, 25 martie 2011

Partitii

                                                               
                                                  Rafael Sanzio - Scoala din Atena

Daca ar fi sa stam drept si sa judecam drept, am putea admite ca poezia e in mare masura o creatie a subconstientului si intr-o mai mica masura un efort de comentarii editoriale.

Un poem e produsul a ‘ceva’ asezat dincolo de hotarele ratiunii si din cand in cand, in directa opozitie cu ea.

La Scoala din Atena se invata ca “poetii nu stiu ce fac”, ei fiind de fapt, doar un mediu de interpretare. 

Traduc cateva versuri de A.R. Ammons (1926-2001), poet american ale carei investigatii in sertarele subconstientului poetic, ne dau randurile de mai jos.

din Sfera de A.R. Ammons

71

exista o facultate sau un mestesug marunt in minte, care poate transforma
ca prin suruburi, imediatul in indoituri de concizie, forme
lovite cu aer ca sa ne faca sa credem ca

aglomerarea infaptuirilor si incalcelilor ar putea izvora din
functionarea miniscula, dar persistenta, a acestei facultati: ca si cum lumea
ar putea fi facuta sa treaca pe langa noi, sa coteasca

in acest unghi unic si sa cada imediat in lumea oglindita
a permanentului, alt loc transfigurat de mestesug: un parau in
mintea care va straluci incet spre mare: si totusi le va

aduna pe toate una peste alta, fiecare strop reamintit: o moara care
schimba totul, nu din forma lui, ci din schimbare: aceasta facultate
poate atunci fi ea insasi, mica, dar atot stapanitoare …


117

partitiile il interesau in totalitatea lor: el le dorea pentru el insusi
impreuna, dar fiecare cadran parea exclusivist si mizantrop: el
cauta coordonate numai cand gasea ca ele sant reprezentate

de zero: o legatura teribila care il facea cel putin atent; intuind foarte bine
ca ar putea sa furnizeze multe unghiuri fiecarui argument: noi toti
ne gandeam ca aceasta vastitate e o scanteie de divinitate:

i-am spus ca orice lucru are un pret, dar el ne-a repetat ca
se va multumi cu ceva mai ieftin: un poem insista in diferente,
pe fiecare farama de diferente, pana cand fragmentele

inceteaza sa fie fragmente si naufragiaza impreuna pe o baliza inalta
interpenetrate – ca si  posibilitatea unei lumi: poemul vrea
fiecare fragment clar, doar un fragment…

6 comentarii:

  1. Irina,
    Am tot citit!
    Îmi place mult.Nici nu se potrivește-place, este ceva profund, un mecanism interior care se declanșează încet și înaintează atent, culege fiecare detaliu, îl gustă, se hrănește cu parfumul lui necunoscut..
    Mulțumesc mult
    ”-un parau in
    mintea care va straluci incet spre mare: si totusi le va

    aduna pe toate una peste alta, fiecare strop reamintit: o moara care
    schimba totul, nu din forma lui, ci din schimbare: aceasta facultate ”

    RăspundețiȘtergere
  2. Gina, intentionez sa mai scriu despre poezia lui A.R. Ammons in curand.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Seara!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper - un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi acordăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
    Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la asculta_whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

    www.radiowhisper.com
    Multumesc,
    Cu stimă Vlad!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am revenit- minunat post, Irina, tu îmi încarci sufletul!
    ”o moara care
    schimba totul, nu din forma lui, ci din schimbare: aceasta facultate
    poate atunci fi ea insasi, mica, dar atot stapanitoare …”

    RăspundețiȘtergere
  5. Gina...ma bucur ca iti place traducerea, promit sa continui cu o a doua traducere de A.R. Ammons.

    De asemenea, aprilie e luna poeziei (cel putin in America de Nord, poate si in alte parti), si intentionez sa o sarbatoresc si eu pe acest blog, cu cat mai multe posturi despre poezie....cu speranta ca ma lasa 'prioritatile'..de care vreau nu vreau trebuie sa ma ocup inainte de orice post.

    Iti multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna Vlad:

    Multumesc de mesaj... am adaugat adresa radio-ului la linkurile mele...succes cu initiativa ta entrepreneuriala. E foarte mare de nevoie de antreprenori pe lumea asta. Asa cum e nevoie si de poeti.

    Numai bine.

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna