duminică, 3 aprilie 2011

In asteptare -"portret robot" - partea 2 din 4

Am descoperit poezia lui Chase Twichell (n. 1950) pe website- ul  poetryfoundation.org dupa ce am citit ca ea va fi una din judecatoarele premiului de poezie Griffin 2011.

Poemele lui Chase Twichell m-au facut sa ma intreb: dintre sutele de carti  de poezie care sant trimise la juriul premiului Griffin, ce fel de poeme i-ar placea acestei poete-judecator? 

Ceea ce m-a facut sa ii recitesc poemele, si sa incerc sa schitez, pe spatiul a catorva linii, o sumara analiza.
In poemele ei, Chase Twichell reda un univers sumbru,  in care se regaseste dupa ce evenimente importante au avut deja loc,  si in care cititorii cauta atat un echilibru, cat si un punct de rupere de ritm.
E o viziune impanzita de un doliu temperat, masurat si cristalin:

"La copii, calitatea intunericului
se schimba in gura care doarme

si fantoma murdariei de copil --
acea mazgaleala fara de culoare --

ajunge in viata de apoi."

 (Lama nostalgiei)

 Tristetea pierde din acuitate in poezia lui Chase Twichell pentru a  deveni o  aura densa si distilata care defineste hotarele discursului poetic: o maniera concisa, aproape de aforism, si o raspandire de metafore care licaresc pe un fundal sterp  -  menit sa dea un efect de contrast. 


"Am fost in peregrinare
unde pistele reci ale limbajului
se prabusesc in cenusa, in gunoi care nu poate fi ars.
Dincolo de asta, tot ce vad e raceala 
meteoritilor inainte de avalansele de adio."

(Catre cititor: daca imi ceri parerea)

Am citit despre interesul lui Chase Twichell in poezia zen si de aici poate atmosfera de koan (formula poetica zen) din poemele ei. 


Cu toate ca parerea mea e ca relatia cauza - efect a lucrat probabil in sens invers - o inclinare spre concizie, memorie si liniste au nascut poate interesul  in formule ce apartin artei din Orientul indepartat.

"Cuvintele noastre 
ar trebui sa cauterizeze
toate ranile adevarului."

(Vestibul)

Acum, sa trec la urmatorea ideea  - care reprezinta un punct de vedere pur personal. 

Ce fel de carte de poezie ar putea sa fie castigatoarea anul acesta bazat pe impresiile din poeziile lui Chase Twichell?

O carte de poezie :
  •  in care verdele e o componenta vizuala dominanta
  • care ne apare ca o planeta intunecata, acoperita de zapada
  •  care intinde tendoane timide in absurd
  • in care memoria si amintirile joaca un rol.
Si cum cele de mai sus nu sant fireste de ajuns pentru un 'portret robot' poetic cat de cat precis, sa continuam acest exercitiu fara sens in urmatorul post.

5 comentarii:

  1. ”O carte de poezie :

    * in care verdele e o componenta vizuala dominanta”!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Era punctul meu de vedere, Irina!

    Ce vor stabili ei, cred- ”o carte de poezie în memoria și amintirile joacă un rol”.

    RăspundețiȘtergere
  3. eu găsesc mult sens în tot ce faci
    mie îmi mijloceşti cunoaşterea unor poeţi de care nu aveam, poate, cum auzi
    cum eu până nu citesc nu zic :)
    am să citesc şi scotocesc şi am să te însoţesc
    tac chitic :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna dimineata Gina:

    M-am gandit ca ar putea sa-ti placa acest criteriu de evaluare...:o)...E interesant sa vedem ce vor stabili ei, acum ca incep sa descifrez cate ceva din scrierile judecatorilor, devine si mai intrigant pentru mine....Amintirea si memoria fac parte din orice carte de poezii = dar poate reusesc sa adaug nuante acestei teme destul de generale....sa vedem.

    Iti multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cella:

    ...multumesc...
    Incerc sa scriu despre carti si autori care nu ii gasesc in blogosfera, cel putin la prima ochire....

    Cu drag,

    irina

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna