marți, 5 aprilie 2011

In asteptarea premiului Griffin - "portret robot" - partea 4 din 4

Si in final, as vrea sa vorbesc despre poezia celui de-al treilea judecator al premiului Griffin de anul acesta. 

Nascut in 1950 in Regina, Saskatchewan, Tim Lilburn este autorul mai multor volume de poezie si eseuri, si recipientul premiului Guvernatorului General in 2003 pentru volumul Kill-site (Locul uciderii).

Cea mai recenta carte de poezie a lui Tim Lilburn - Politica orfica (2008)  este o creatie polifonica, in care incursiunile autorului in lingvistica si filozofie, secundate de o imaginatie poetica debordanta, antreneaza cititorul intr-un montagne russe de incantare si surprize.

Ca in cazul oricarei carti de poezie interesante, exista mai multe unghiuri de a aborda lectura acestei carti. Dat fiind numeroasele 'straturi' de intelesuri, telul meu e sa prezint in acest post doar cateva note dintr-o  prima citire a cartii.


Contextul, furnizat de coperta cartii:
"..o exporare fascinanta a corpului care cade in boala, o descindere similara cu cea a lui Orfeu, care serveste ca o baza neasteptata de investigare a lumii si semnaleaza emergenta unei politici contemplative."

("Politica contemplativa" e o sintagma care e explicata in articolul in limba engleza din acest

 Arhitectura:
cartea este divizata in cateva mini capitole, dintre care primul stabileste omul bolnav ca aflandu-se in centrul unei cosmogonii a vindecarii al carei inteles si scop apare pe masura ce avansam in carte.


"Am fost pensionat, o pavaza de albine
sub barbie, sub pielea cea dintai: un pod, o manseta industriala.
Tehnicianul de la radiologie ma intreaba daca imi place muzica clasica sau country."
(Imn orfic).

Primele poeme ne dau cateva indicii: titlul unuia din poeme este: "Daca metafora e teurgie, ea trebuie sa se formeze."

Versuri vorbesc de

"Lumanari romane lumanarind" (cuvant inventat) "de urechea henosisita" ( cuvant inventat din greceste, henosis = unire cu esenta unica a universului), nasul inaltat,
feromoni ai pisicii acvatice; o veverita se preface moarta in norul verde".
(Politica).

"Asez tabara intre caramizi si lemn
in casa acestei pleroma (cuvant din greceste = implinire) in pamantul emanatiei spulberate in vant."
(Linkeus)

unde cuvintele subliniate ne dau o indicatie a puterii invocatiei, ritualului si magiei poezie, in ipostaza ei cea mai putin cunoscuta: cea de arhetip al vindecarii.

Cateva citate din Socrate si Iamblichus functioneaza ca niste partitii-aducatoare de teme poetice pentru urmatoarele trei mini capitole: un hiper spatiu de eros, disperare aherontica si magia amanuntelor din spatiul inconjurator.


"Cineva cu o vesta de implanturi de radon
mi-a ademenit limba sa fie dulce intinsa intr-un gorgan de ploaie."
(Aceasta, Atunci)

Urmatorul capitol, prefatat de un citat de Henry Corbin si Muhyiddin ibn ‘Arabimi mi s-a parut o viziune interesanta a recitatiilor ca o traiectorie de vindecare spre capitolul urmator in care am crezut (bazata pe un citat de Suhrawardi) ca reprezinta urmatorul pas spre o energie rennoita:


"Floarile soarelui, vrabii ude, 
isi tocesc gatlejurile intr-o ceata de otet peste pamant,
unde sta Pitagora, mangaind ursul."
(Energie de toamna tarzie).

Aceste jaloane, ascunse in versuri sau in parcursul arbitrar ales al diverselor sectiuni din carte, nu pot insa sa intrerupa continuumul poemelor, nici esenta lor. 
O esenta pe care as descrie-o ca o inventie lingvistica, plasat in fundalul uniform si miscator al unui peisaj de tundra, care ne aminteste de vastitatea acestui continent, un amalgam muzical extras din puturi arheologice de cuvinte, istorie, geografie, biologie, filozofie si iarasi cuvinte.
Cuvinte, cuvinte, cuvinte - frumusetea esentiala a acestei carti.


Cateva linkuri
Poemul: Under North America (Sub America de Nord)  in Walrus

O critica interesanta care citeaza poemul A Surgery against Angelism (Chirurgie contra felului de a fi inger) in intregime.



Dat fiind lectura acestei ultime carti, as vrea sa modific "portretul robot" al cartii necunoscute, castigatoare a Griffin-ului de anul acesta ca:

O carte de poezie :
  •  in care verdele e o componenta vizuala dominanta
  • care fundalul e cel al unui univers de cenusa, funingine si acoperit de zapada
  •  care intinde tendoane timide in absurd
  • in care memoria si amintirile  despre anii adolescentei si ai tineretii joaca un rol.
  • in care limbajul poetic nu are prea multe elemente de prozodie
  • e probabil ca are o structura de poem in proza, cu 'poezii' a caror lungime e > 18 linii pe pagina.
Maine/azi se va anunta lista de carti/candidati (shortlist) si vom vedea cat de departe de realitate va fi acest "portret robot".


Vom investiga discrepantele uriase in viitoarele posturi.

4 comentarii:

  1. Toată admirația pentru munca ta , plină de pasiune, Irina!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Gina...e joaca, nu e munca...;o)...
    ca orice blog.

    RăspundețiȘtergere
  3. cu tine aflu cuvinte magice

    e pasiune ce faci tu

    RăspundețiȘtergere
  4. Madalina...pasiunea de a fi ceea ce santem, cred...fiecare in mijlocul propriei pasiuni...:o)..

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna