vineri, 27 mai 2011

Vedere din Venusia


Poeziile lui Horatiu (Quintus Horatius Flaccus) nascut in 65 i.e.n degaja, in ceea ce ma priveste un aer de serenitate dat de nuantele pe care le percepem in versurile lui:


un ins care se fericeste, gata sa imparta intelepciunea maturitatii si a echilibrului sufletesc cu cei din jur, un poet cu o viziune cosmopolita, si o cultura enciclopedica a ariei mediteraniene dar care aspira sa traiasca intr-un colt bucolic, la ferma daruita lui de Maecena.

Lumea poeziilor lui Horatiu e plina de asociatii si descrieri, un catalog cultural in care se rotesc pe rand concepte din mitologia si filozofia greaca si romana, observatii asupra naturii, meditatie poetica si desigur note despre batalii.

Horatiu a luptat in batalia de la Philipi (42 i.e.n) de partea fortelor conduse de Brutus si contra lui Octavian August. Batalia a fost castigata de Octavian August. 

In Oda VII (din Cartea I) Horatiu ne relateaza cam ce s-a intamplat cu el si amicul sau Pompeius in aceasta batalie:

"Cu tine am invatat totul despre Philipi si fuga grabita
si mi-am lasat, in mod rusinos, scutul mic urma,
cand virtutea s-a dat la fund...."

Bir cu fugitii.
Fuga e rusinoasa dar e santoasa si, in acest caz, ne-a daruit si o oda, plina de umor si auto-persiflare.

Dar de fapt, unde vreau sa ajung?

Citind odele si epodele lui Horatiu am intalnit cateva referiri despre daci, geti, traci si sciti.

Horatiu vorbeste pe larg despre diverse batalii, triburi, evenimente istorice sau mitologice, si, intr-o maniera similara cu cea a lui Homer, caracterizeaza si stabileste anumite imagini definitorii/de 'brand' -  practic sabloane culturale.

Cum vede Horatiu, nascut in Venusia, el, care a colindat Italia si a luptat in Tracia, aflat prin intemediul lui Maecena aproape de anturajul lui Octavian August, universul traco-daco-get?

Care e perceptia lui Horatiu despre daci, geti, traci, sciti, asa cum razbate in ode si epode?

O imagine sablon-cultural are preponderenta dupa parerea mea in versurile lui : un popor care e redutabil in batalie in retragere:

"dacii cei aspri si scitii faimosi in retragere" ( Oda XXXV, din Cartea I).
"calaretii sciti si partii agresivi in retragere" ( Oda XIX, din Cartea I)

"Orasul nostru
prins in lupte interne
a fost aproape distrus.
....
de dacul care biruie cu multele-i sageti" (Oda VI, din Cartea III)

"Si dacii care pretind ca nu le pasa
de cohortele marsiene" ( Oda XX, din Cartea II).

"Scitii in stepele lor
traiesc vieti mai bune carandu-si casele de nomazi
in carute, dupa moda lor;
si getii cei seriosi, ale caror campii nesfarsite
poarta fructe si grau"  (Oda VII, din Cartea II).

Iata si un comentariu mai putin favorabil:

" Cupele sant facute pentru bucurie. Numai tracii
le folosesc pentru bataie" (Oda XXVII, din Cartea I)

Iar perceptia lui Horatiu despre aceasta zona geografica?  O zona de frig si furtuna:

"pomii mugesc de vanturile de miazanoapte ce vin din Tracia" (Epoda XIII)
"Tracia, acoperita de zapada" (Oda XXV din Cartea III).

Fara indoiala, inapoi deci, in ceea ce il priveste pe Horatiu, la clima blanda a Italiei.

9 comentarii:

  1. e clar că mai am ATÎTEA de citit
    ce mă fac, în 'criză' de timp, atît de bătrînă?:(

    RăspundețiȘtergere
  2. Irina,
    Frumos și convingător elogiu ai adus marelui Horațiu!
    Știi care vers mi se pare mie absolut decisiv, când vine vorba despre strămoșii noștri
    ” -de dacul care biruie cu multele-i săgeți" !!!
    Zile frumoase îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Cella, nu te plange ...eu ce sa mai zic? :o)....




    Cu drag,

    RăspundețiȘtergere
  4. Gina:

    Da, imi place Horatiu pentru felul in care pare sa de bucure de orice.

    La fel cum si randurile in chestiune mi-au starnit o mare curiozitate.

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea Madalina:

    Te mai astept...martea care vine o sa am sigur un mic post si poate chiar inainte.

    Cu drag, irina

    RăspundețiȘtergere
  6. Irina,
    M-am înscris la cursul de limbi străine!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Gina draga:

    Esti sigura ca vrei?
    In postul acesta ne cufundam in limba geto-dacica.

    Am gasit urmatorul link:

    http://ro.wikipedia.org/wiki/List%C4%83_de_cuvinte_rom%C3%A2ne%C8%99ti_mo%C8%99tenite_probabil_din_limba_dac%C4%83

    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna