miercuri, 8 iunie 2011

"Oaza de matase" sau cum sa te inspiri din nori

 

Ikat - fire de matase tesute in bumbac, secolul al XIXlea, Buhara sau Samarkand, cf. wikipedia

 "Oaza de matase pe Drumul Matasii: Buhara" e titlul unei expozitii curente se afla la muzeul de de textile (Textile Museum of Canada) din Toronto.

Dand click pe imaginea din dreapta din acest -->link se poate vedea un sumar al expozitiei in fotografii.

Expozitia reuneste mai multe artifacte care vorbesc despre importanta comerciala a orasului Buhara (din actualul Uzbekistan) aflat in "Drumul Matasii" pe ruta care lega China de Europa.

Exponatele (in principal imbracaminte si decoratiuni interioare) ne dau o idee despre diversele procese tehnice de prelucrare a textilelor (mai ales matase) si desigur despre viata celor din 'oaza de matase' in diverse momente istorice. 

Cu ce am plecat eu acasa de la aceasta expozitie?

Cu un cuvant nou: ikat - care e numele unei tehnici de tesere a unor fire ce rezista la vopsit, tesere in motive prestabilite. Abr e cuvantul persan pentru technica ikat si s-ar traduce ca:
'asemanator norilor' - pura speculatie ca tehnica in chestiune ar imita formele si mersul norilor pe cer. 

Desi daca e sa ne gandim la senzatia de vid linistitor & voalat pe care ne-o da o ora de matase intr-o zi caniculara, poate ca speculatia in sine incepe sa capete radacini...de cumulonimbus.

Alt amanunt: am aflat ca odata materialul tesut,  era spalat cu albus de ou pentru a-i accentua efectul moiré (de apa invalurita al matasii).

Albus de ou, matase, nor....toate amestecate.


6 comentarii:

  1. Sună atât de frumos!
    Irina,
    Ador mătasea, de când mă știu! În ea se adună o lume cu toate atingerile ei tandre- duioșie, foșnet ușor, curgere lină, adieri parfumate, vălătuci de nori, vals pe tocuri înalte, pliuri pierdute printre gânduri!
    Mi-ai legănat ziua!

    RăspundețiȘtergere
  2. Gina:

    Iti multumesc - comentariul tau e mai inspirat decat postul in sine....dar nu ma plang..:o)...

    Si mie imi place matasea si atingerea ei diafana...

    RăspundețiȘtergere
  3. Irina,
    Mătase- femeie în zbor printre aripi de gânduri!
    (așa am simțit plimbarea în expoziția ta!)

    O seară cu foșnet în culori de vară înflorită!

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna Gina:

    Sper ca vara ta fermecata printre care cu fan proaspat cosit sa ma prinda si pe mine din urma.

    Cu drag,

    RăspundețiȘtergere
  5. :) riscam să scriu un comentariu despre 'relaţia mea controversată cu norii', cum mă 'vezi' am casă temporar/temporală acolo,dar m-am oprit la timp că: picată din nori pot fi, căzută ba :)

    mătasea-mi place că nu am ;) dar şi mai mult îmi plac filmele documentare(documentate;)) şi tare bine mi-a făcut plimbarea
    merci!

    mi-am notat şi noile cuvinte- ikat, abr
    fascinant, dur, extraordinar
    este DRUMUL MĂTĂSII(aş pune şi ghilimele dar le gîndesc oricum că dincolo de drumul ei fizic şi istoric şi geografic e şi acela inefabil al artelor împletite-n 'curgerea' ei, a MĂTĂSII)

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Angela:

    De acord cu ghilimelele pierdute pe drumul matasii .

    Si mie imi plac documentarele, muzeele racoaroase pe timp de canicula si de aceea acest post. Te mai astept la alte posturi documentare imaginare.

    RăspundețiȘtergere

Articole din Arta Poezie

Arta Poezie

Cele mai cititie posturi in ultima luna